موضوع اصلی معراج نامه ها، «سفر» است. مسافران این گونه سفرهای روحانی درواقع شارحان سفرنامۀ روح و روان خوی شاند؛ چراکه آنان خود باتوجه به ذوق و عقاید خویش، پله های نردبان عروج را طی می کنند «ویراف» «موبد زرتشتی» «ابن قارح» شاعر و نویسندۀ عرب که البته ازطرف ابوالعلا به این سفر فرستاده می شود دو مسافر جهان آخرت هستند و این دو سفرنامه، شرح مشاهدات و چگونگی سفر این دو شخصیت است. در مقالة حاضر، کیفیت و چگونگی دو سفرنامۀ جهان آخرت بررسی و تحلیل شده است و ضمن بررسی ارداویرافنامه و رساله الغفران، این دو اثر با هم مقایسة تطبیقی شده و اشتراکات و افتراقات آن دو بیان شده است. نگارنده کوشیده است با بیان کردن مشابهات بسیاری که میان این دو اثر وجود دارد، میزان تأثیرگذاری ارداویرافنامه بر رساله الغفران را آشکار کند و این منبع ایرانی زرتشتی را به عنوان اولین معراج نامۀ ادیان معرفی کند
محمدی, گُردآفرین, نظری, جلیل. (1387). مقایسۀ نگاه ارداویرافنامه و رساله الغفران در دنیای پس از مرگ. فصلنامه مطالعات ادبیات تطبیقی, 2(8), 195-211.
MLA
گُردآفرین محمدی; جلیل نظری. "مقایسۀ نگاه ارداویرافنامه و رساله الغفران در دنیای پس از مرگ". فصلنامه مطالعات ادبیات تطبیقی, 2, 8, 1387, 195-211.
HARVARD
محمدی, گُردآفرین, نظری, جلیل. (1387). 'مقایسۀ نگاه ارداویرافنامه و رساله الغفران در دنیای پس از مرگ', فصلنامه مطالعات ادبیات تطبیقی, 2(8), pp. 195-211.
VANCOUVER
محمدی, گُردآفرین, نظری, جلیل. مقایسۀ نگاه ارداویرافنامه و رساله الغفران در دنیای پس از مرگ. فصلنامه مطالعات ادبیات تطبیقی, 1387; 2(8): 195-211.