سلامی, مسعود, صفیئی, کامبیز. (1391). بررسی جهان بینی در دو اثر اسطوره ای حماسی شاهنامه و سرود نیبلونگن. فصلنامه مطالعات ادبیات تطبیقی, 6(23), 83-108.
مسعود سلامی; کامبیز صفیئی. "بررسی جهان بینی در دو اثر اسطوره ای حماسی شاهنامه و سرود نیبلونگن". فصلنامه مطالعات ادبیات تطبیقی, 6, 23, 1391, 83-108.
سلامی, مسعود, صفیئی, کامبیز. (1391). 'بررسی جهان بینی در دو اثر اسطوره ای حماسی شاهنامه و سرود نیبلونگن', فصلنامه مطالعات ادبیات تطبیقی, 6(23), pp. 83-108.
سلامی, مسعود, صفیئی, کامبیز. بررسی جهان بینی در دو اثر اسطوره ای حماسی شاهنامه و سرود نیبلونگن. فصلنامه مطالعات ادبیات تطبیقی, 1391; 6(23): 83-108.
بررسی جهان بینی در دو اثر اسطوره ای حماسی شاهنامه و سرود نیبلونگن
1استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
2دکترای زبان و ادبیات آلمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
چکیده
اسطوره و حماسه به عنوان گونهای از فرهنگ عامه، پیش از ظهور ادبیات پدید آمده و با ادبیات ملل ارتباط تنگاتنگی پیدا کرده است. با وجود تفاوتهای فراوان بین انسان ها و فرهنگ ها، از نظراسطوره و حماسه شباهت های مشترک فراوانی بین آنها وجود دارد. ادبیات جهان سرشار از عناصر حماسی اسطوره - ایی است. این مسأله در مورد ادبیات ایران و آلمان نیز در شا هنامه و سرود نیبلونگن [Nibelungenlied] بهخوبی قابل مشاهده است. هردو اثر به لحاظ زبانی و فرهنگی زیر مجموعه زبانهای هندو ژرمنی قرار دارند و در آنها عناصر مشترک فراوانی به چشم میخورد. در این مقاله سعی می شود ابتداء به مفاهیم و پیشینه تاریخی هردو اثر پرداخته شود و سپس به طور مفصل به بررسی جهانبینی و تفاوت دیدگاه و ویژگیهای حماسی این دو اثر جاودان در ادبیات حماسی ایران و آلمان نیز پرداخته شود.